Jaką rolę pełni bieżnik opony?

bieżnik opony

Dobre opony to jeden z podstawowych czynników bezpiecznej jazdy. Mogą znacząco wpłynąć na jakość jazdy oraz na drogę hamowania, co z kolei może nawet uratować komuś życie. Choć opona zbudowana jest z różnych elementów, do najważniejszych z nich należy jej bieżnik. Dlaczego i jaką rolę on pełni?

Bieżnik opony – z czego jest zrobiony?

Opona składa się z wielu warstw: warstwy tekstylno-osnowowej, drutówki, kapy butylowej, wypełniacza, paska stopowego, gumy boku, opasania stalowego i na końcu właśnie bieżnika. Ten ostatni z kolei to profilowana warstwa połączona z osnową składająca się głównie ze specjalnej mieszanki gumowej mającej złożony skład ze względu na ważne funkcje bieżnika. Stosuje się w niej przede wszystkim kauczuki naturalne i syntetyczne, lecz mogą się też tam znaleźć śladowe ilości sadzy, krzemionki, olejów, przyśpieszaczy czy aktywatorów wulkanizacji. Do produkcji bieżnika większość producentów przykłada szczególną wagę, gdyż jest to bardzo istotny element każdej opony. Sprawdźmy więc jakie ma funkcje.

Bieżnik opony – jakie pełni funkcje?

Bieżnik to jedyny element opony, który bezpośrednio styka się z nawierzchnią. Przede wszystkim to właśnie sprawia, że jest on tak istotny i ma wpływ na prawie wszystkie osiągi opony. To właśnie bieżnik w dużej mierze odpowiada za bezpieczeństwo nasze i innych uczestników ruchu. Aby bieżnik dobrze spełniał swoją funkcję, jaką jest zapewnienie dobrej przyczepności opon do nawierzchni drogi – zarówno suchej jak i mokrej – musi być przede wszystkim wykonany z mieszanki o dobrym składzie oraz odpowiednio rzeźbiony (najczęściej na wzór symetryczny, asymetryczny bądź kierunkowy). Materiał, z jakiego wykonano bieżnik, ma też ogromny wpływ na trwałość całej opony i jej odporność na zużycie, zatem jest to kolejna z funkcji, jakie spełnia bieżnik. Bieżnik ma też za zadanie zapewnić kierującemu tzw. sterowalność, kierowalność oraz odpowiednie zachowanie pojazdu na zakrętach. Ponadto, rzeźba bieżnika ma też duży wpływ na hałas i komfort jazdy, z kolei skład mieszanki mocno przekłada się na generowane opory toczenia, a co za tym idzie także zużycie paliwa. Jak więc wyraźnie widać, sam bieżnik w oponie pełni bardzo wiele ważnych funkcji. Jaki zatem powinien być dobry bieżnik?

Bieżnik opony – jaki powinien być?

Większość kierowców słysząc takie pytanie, odpowie pierwsze, co przyjdzie im na myśl – bieżnik powinien być odpowiednio wysoki. Jest to oczywiście prawda. Odpowiednia wysokość bieżnika zapewnia kierowcy bezpieczeństwo i komfort prowadzenia pojazdu. Parametr ten jest podwójnie istotny zimą, kiedy przyczepność często jest wystawiona na próbę przez lód, śnieg czy śliskie błoto zalegające na drogach. Jak wysoki zatem powinien być bieżnik? W Polsce przepisy przewidują, że powinno to być minimum 1,6 mm. Zdecydowanie nie jest to jednak wartość zapewniająca stuprocentowe bezpieczeństwo. Według wulkanizatorów i producentów opon, aby bezpiecznie korzystać z opon, bieżnik powinien być wysoki przynajmniej na 4 mm. Pamiętajmy jednak, że w trakcie jazdy cały czas się on ściera, a im wyższy bieżnik, tym krótsza droga hamowania. Dodatkowe 3 mm bieżnika potrafią skrócić ją nawet o 5 metrów i to na mokrej powierzchni! W wielu sytuacjach 5 metrów zupełnie wystarczyłoby, aby ocalić komuś życie. Dlatego jeśli Twój bieżnik zbliża się już do dolnej granicy 4 mm, bez zastanowienia zdecyduj się na wymianę opon, aby móc w dalszym ciągu poruszać się bezpiecznie.