Bieżnikowanie opon polega na zdjęciu z opony części bieżnika, który został zużyty podczas eksploatacji oraz zastąpienie go nową warstwą. Bieżnikowanie znacznie przedłuża żywotność opony, a ponadto pozwala na zmianę rzeźby bieżnika w celu dostosowania do nowych warunków użytkowania. Zabieg nazywa się również regenerowaniem opon, ponieważ przywraca on starym oponom dawne właściwości. Na rynku dostępne są dwie metody bieżnikowania opon: na zimno oraz na gorąco. W naszym zakładzie chętniej stosujemy metodę bieżnikowania na gorąco z uwagi na większą skuteczność, lecz klienci mogą skorzystać również z usługi bieżnikowania na zimno.
Metoda bieżnikowania opon na gorąco
W metodzie bieżnikowania na gorąco na początku usuwany jest stary bieżnik, a następnie oponę obkłada się nową gumą. Tak przygotowany produkt umieszczany jest w specjalnej formie, która utrwala i łączy świeżo położony bieżnik z oponą. Nowa guma wiązana jest z oponą na poziomie atomów w procesie wulkanizacji. Nie ma ryzyka, że bieżnik odklei się nawet przy bardzo intensywnej eksploatacji.
Metoda bieżnikowania opon na zimno
Metoda bieżnikowania na zimno polega na przyklejeniu nowego, wcześniej przygotowanego płata bieżnika na oponę. Jest to metoda korzystniejsza cenowo, lecz opona poddana temu procesowi cechuje się gorszymi parametrami w zestawieniu z oponami nowymi lub bieżnikowanymi na gorąco. Przed oddaniem opony do użytku dokładnie poddajemy ją testom wytrzymałościowym oraz przeprowadzamy kontrolę jakości.
Zalety bieżnikowania opon
Wyróżniamy trzy główne korzyści:
- finansową – w porównaniu z nową oponą koszty są wyraźnie niższe (cena nominalna opony bieżnikowanej wynosi około 60% ceny opony nowej),
- ekonomiczną – nowe życie opony o przebiegu takim samym jak opona nominalna,
- ekologiczną – bieżnikowanie pozwala na jedno- lub kilkukrotne wykorzystanie karkasu, w zależności od rodzaju działalności.