Jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzenia opon?

uszkodzenie opony

Pod wpływem intensywnego użytkowania pojazdu dochodzi do zupełnie naturalnego zużycia poszczególnych części i podzespołów. Dotyczy to również ogumienia, które ma bezpośredni kontakt z jezdniami i drogami, które w naszym kraju nie zawsze wyróżniają się perfekcyjnym stanem. Nie ma więc nic dziwnego w tym, że opony są szczególnie narażone na uszkodzenia, gdyż to na nich spoczywa cały ciężar nie tylko samochodu, ale i pasażerów oraz przewożonych ładunków.

W tym artykule przedstawimy kilka najczęstszych przyczyn, które mogą powodować zdecydowanie szybsze zużywanie się ogumienia oraz prowadzić do poważnych uszkodzeń wymagających profesjonalnej naprawy opon.

 

Główne przyczyny uszkodzenia opon

 

  • Zużycie bieżnika po zewnętrznej i wewnętrznej stronie bieżnika. Do nadmiernego zużycia bieżnika na krawędziach wzdłużnych najczęściej dochodzi ze względu na nieprawidłową zbieżność kół. Aby uniknąć tego problemu, należy ustawić geometrię kół zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
  • Zużycie bieżnika w środkowej części opony. Najczęstszą przyczyną tego problemu jest nadciśnienie w oponie.
  • Nieregularne zużycie bieżnika. Przyczyną może być zarówno nieprawidłowo geometria kół, jak i nie do końca sprawne zawieszenie samochodu.
  • Miejscowe zniekształcenia bieżnika. Główną przyczyną jest rozwarstwienie elementów wewnętrznej struktury bieżnika. Dochodzi do niego pod wpływem kilku czynników, w tym m.in. jazdy ze zbyt dużym obciążeniem, jazdy na zbyt niskim ciśnieniu, przedostawaniem się do wnętrza opony wilgoci.
  • Naderwanie gumy, najczęściej w okolicach lameli oraz rowków. Do tego uszkodzenia najczęściej dochodzi w wyniku zbyt agresywnej jazdy.
  • Miejscowe zużycia bieżnika. Najczęściej dochodzi do niego w wyniku nagłego unieruchomienia kół pod wpływem gwałtownego hamowania. Niekiedy do problemów przyczynia się niesprawnie działający system układu hamulcowego.
  • Deformacja opony (wybrzuszenia). Wybrzuszenia na powierzchni opony najczęściej pojawiają się pod wpływem przerwania struktury kordu. Dzieje się tak zwykle, gdy najedziemy na krawężnik lub większą dziurę w drodze, a także pod wpływem jazdy na zbyt niskim ciśnieniu.