Co robić, gdy opona uległa przebiciu?

przebita opona

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego, że opony w naszych samochodach są dość wrażliwe na uszkodzenia, a jednocześnie przez cały czas mają bezpośredni kontakt z podłożem. Przy prawidłowej eksploatacji będą służyć nam przez długi czas, jednak różnorodne przeszkody na drogach, których nie zawsze jesteśmy w stanie uniknąć, mogą doprowadzić je do poważnych uszkodzeń. Przebita opona nie zawsze musi skutkować koniecznością wymiany. Niektóre uszkodzenia jesteśmy w stanie naprawić niewielkim kosztem w zakładzie wulkanizacyjnym. Wszystko jednak zależy od tego, czy działania naprawcze będą w stanie przywrócić oponie jej oryginalne właściwości i sprawność.

Najważniejsze rodzaje uszkodzeń w oponie

Opony mogą być narażone na różne uszkodzenia, przy czym możemy podzielić je na dwa podstawowe rodzaje:

  • przebicie czoła bieżnika,
  • przebicie boku opony.

Pierwszy przypadek dotyczy sytuacji, gdy podczas jazdy wbija się w bieżnik coś ostrego. Przebicia czoła opony przez ostre przedmioty najczęściej kwalifikują się do naprawy w zakładzie wulkanizacyjnym. Naprawiane są uszkodzenia o średnicy maksymalnie 5 mm. Nie jest to jednak zasada, która obowiązuje wszystkie opony. Modele o wysokich indeksach prędkości nie powinny być w ogóle naprawiane.

Drugi typ uszkodzeń, czyli przebicia z boku opony, dotyczy różnego rodzaju wybrzuszeń, nacięć i pęknięć. Niestety w tym przypadku ogumienie nie kwalifikuje się do naprawy. Wówczas zapraszamy do kontaktu z naszym mobilnym serwisem opon w Poznaniu.

Kiedy naprawa, a kiedy wymiana na nową oponę?

Jak już zostało wspomniane, naprawę przebitej opony można wykonać tylko wtedy, gdy dojdzie do uszkodzenia czoła bieżnika. Niestety nie każdą tego rodzaju usterkę jesteśmy w stanie skutecznie naprawić, dlatego też zawsze w przypadku tego rodzaju uszkodzeń powinniśmy skonsultować sprawę z wulkanizatorem. Jeśli zakład wulkanizacyjny stwierdzi, że opona jest zdatna do naprawy, to zdecydowanie warto skorzystać z takiej możliwości. Specjaliści uzupełniają ubytek specjalną mieszanką, która zostanie utwardzona do osiągnięcia stuprocentowej sprawności. Koszt takiej naprawy jest bardzo niski, szczególnie w porównaniu z cenami nowej opony.

Jeśli jednak dojdzie do uszkodzenia, które uniemożliwia naprawę, należy zgodnie z sugestią wulkanizatora wymienić ogumienie na nowe. Jest to rozwiązanie nieco droższe, ale jedyne słuszne, jeśli zależy nam na bezpieczeństwie jazdy.